Automation People A/S i Tyskland 2023 - B2C projekt
Projektets titel:
Go-to-Market strategi for eksport til tyske B2C virksomheder.
I foråret 2023 blev Automation People A/S kontaktet af Erhvervshus Sydjylland i forbindelse med opfølgning af vores projekt: Entry Tyskland
Rådgiveren fra Erhvervshus Sydjylland og tilsvarende fra Erhvervshus Hovedstaden– rådgav os til de behovspunkter Automation People A/S skulle tage med i vores ansøgning.
Vi fik formuleret et SMV:Eksport projekt kaldet: SMV:Eksport –Go-to-Market strategi for eksport til tyske B2C virksomheder. 2023
Er du selv som potentiel eksportsøgende virksomhed interesseret i hvordan du kan få tilskud og især rådgivning til at eksportere på det Tyske marked, kan du se vores opfølgende produkt til danske virksomheder der ønsker at eksportere :
Deutschland 360° er din service til at komme ind på det tyske marked og få dramatisk vækst
Til inspiration og viden om hvordan vi gjorde i Automation People kan du se hvordan udpluk af ansøgningen så ud her:
Udpluk af Automation People A/S ansøgning – Go-to-Market strategi for eksport til tyske B2C virksomheder. ansøgning og projektformulering:
Kort sigt:
Gennem forløbet SMV:Eksport at have fået nødvendig plan for at tage næste skridt på at
udbyge salg i Tyskland, og have haft dialoger med de første potentielle kunder for at validere kanalstrategi og markedstilgang med fokus på virksomheder indenfor B2C.
Langt sigt:
Der eksisterer over 3,8 mio. Virksomheder i Tyskland. Vores vækstambitioner på
længere sigt (3 år) er, at have minimum 1000 tyske virksomheder som kunder. Hvor
disse kunder har købt vores service koncept ydelser som webinarer, træninger i salgstragtstyring, salgsportefølje styringer med mere og/eller vores software på licens.
Af disse 1000 kunder vil størstedelen blot have en licens hos os.
Licensen giver adgang til systemerne og deres muligheder for CRM, emailautomatisering og
Pipeline håndtering samt webinarer. Funktioner der hjælper med at skabe salg og spare
tid. Dette projekt har fokus på E-commerce på det Tyske B2C marked.
Beskrivelse af det planlagte projekt og forventede rådgiverindkøb:
Vores næste step – mulighed og udfordring:
Vi har sat os for at fortsætte udbygningen af eksport i Tyskland og er der hvor vi skal finde ud af hvordan vi træder bedst ind i dette nye B2C marked (Ecommerce), effektivt.
Vi har en del af planer over hvordan vi ønsker at indtræde på dette nye B2C – Ecommerce marked – vi mangler dog kendskab til markedet og onlinekulturen før vi investerer i næste step af vores eksport til Tyskland.
Vi er herunder opmærksom på at fortsætte salget i Tyskland vil kræve ressourcer, nogle vi skal mobilisere. Deraf ønsker vi at øge
indsigten på at optimere og effektivisere denne del, det for at imødekomme vores vækst ambitioner.
Vi er særligt opmærksom på at der er kulturelle forskelle mellem Danmark og Tyskland,
nogle vi mangler kendskab til og anbefalinger til hvordan de mødes bedst.
Vi har deraf taget skridte til at starte et rådgivningsforløb, hvor vi søger tilskud fra
programmet SMV: Eksport, og hvortil vi søger en egnet rådgiver til at bistå os.
Vores motivation
Vi er godt funderet på det danske marked, derfor føler vi os parat. Det tyske marked er
omtrent 14 gange større end det danske marked, det er tæt på, der af føler vi det oplagt
at se den vej.
Igennem research har vi fundet at tyske virksomheder generelt er bagud (ift.
Eksempelvis Skandinavien) når det kommer til online marketing. Dette er især gældende
indenfor e-mail og E-commerce marketing.
Dette bekræftet af vores partnere ActiveCampaign (en af verdens største e-mail og CRM-systemer) og Shopware AG (mest
brugte webshop system for mindre- og mellemstore virksomheder i Tyskland). Ligeledes bekræftet i
form af konkrete statistikker vi har fået af repræsentanter fra platformene.
Der eksisterer over 3,8 mio. Virksomheder i Tyskland. Vores vækstambitioner på
længere sigt (5 år) er at have 1000 tyske virksomheder som kunder.
Af disse 1000 kunder vil størstedelen blot have en licens hos os. Licensen giver adgang til systemerne
og deres muligheder for; CRM , Email automation og Pipeline håndtering.
Funktioner der hjælper med at skabe salg og spare tid. For at kunderne får størst muligt
udbytte af disse platforme, tænker vi at tilbyde gratis og betalt materiale. Materialer i
form af templates og kurser – Dette skal fungere som vores opsalg. Kunden vil også
have mulighed for at tilkøbe vores hjælp.
Målbare mål:
At vi har plan / beskrivelse med indsigt i det tyske marked samt anbefaling til hvordan vi
kommer igang, et beslutningsgrundlag om næste steps.
Afrapportering:
Er du nysgerrig på, hvad vores resultater i Automation People A/S, blev med at udbygge vores salg på på det Tyske marked gennem dette SMV:Eksport projekt rettet mod B2C segmentet – Ecommerce?
Ønsker du at se hvordan du kan få adgang, på tilsvarende måde mod et marked der er mange gange større end det danske?
Se 2 konkrete resultater her i Automation People A/S – Deutschland (Vores tyske site) og Automation People A/S – samarbejde med Shopware AG (Officielt partnersamarbejde med en af Tysklands største webshop leverandører)
Du kan læse mere her om erhvervshusenes input til hvorfor og hvordan du skal søge tilskud:
SMV’ernes potentiale inden for eksport og internationalisering
Projektet var støttet og rådgivet via Erhvervshus Sydjylland.