Lead management er en proces der består af at: Indsamle, lagre, overvåge og spore leads gennem hele kunderejsen og i den tilsvarende salgsproces.
Når du har styr på din proces for lead management, forbedrer det din evne til at konvertere dine leads til kunder og skaber en mere effektiv og problemfri kundeoplevelse.
Dette er især gældende i forbindelse med overdragelsespunkter mellem afdelinger (f.eks. når marketing stopper og salg tager over).
Eksempelvis:
Lead management begynder, når du først fanger et lead.
Som minimum er det en e-mail du indsamler, men det kan også omfatte deres navn, tlf. nr., diverse virksomhedsoplysninger (hvis du arbejder i et B2B-miljø) og en indikation af deres interesse for dit produkt eller din tjeneste.
Leads indsamles generelt ved hjælp af en form for digitalt aktiv, f.eks. en e-bog, et webinar eller en gratis prøveperiode.
Leads data skal derefter overføres og gemmes i dit CRM-system, der fungerer som et lead management-system.
Ovenstående kan ske automatisk, så du ikke behøver tænker over det.