ActiveCampaign - Automatiseret salgsproces pipeline - Automation People - ActiveCampaign i Danmark Skip to content

ActiveCampaign – Automatiseret salgsproces pipeline

Automatisér din salgsproces med en pipeline i Active Campaign

Det er afgørende at have en effektiv salgsproces for din virksomheds succes.

En af de bedste måder at opnå dette på, er ved at oprette en pipeline i dit CRM-system. En pipeline er en visuel repræsentation af din salgsproces, der gør det nemmere for dig at organisere og automatisere dine salgsaktiviteter.

I dette indlæg får du trinene til hvordan du opretter en pipeline i Active Campaign, og hvordan dette vil hjælpe dig med at organisere og automatisere din salgsproces. Du vil også lære, hvordan en pipeline vil hjælpe dig med at øge effektiviteten og produktiviteten i din salgsproces – hvilket vil medføre flere salg og en mere effektiv salgstid.

Trin 1: Definer dine trin i salgsprocessen

Før du opretter din pipeline, er det vigtigt at du definerer dine trin i salgsprocessen. Dette vil variere fra virksomhed til virksomhed, men det vil typisk omfatte:

  • Leads
  • Kvalificerede leads
  • Opfølgning
  • Booket til møde
  • Tilbud afgivet
  • Tilbud til forhandling
  • Lead tabt
  • Vundet

Din salgsproces kan være længere og have flere stadier, du kan tilpasse din pipeline efter din salgsproces.

Trin 2: Opret din pipeline i Active Campaign

Derefter opretter du din pipeline i Active Campaign. Dette gøres ved at du først går til fanen “Deals” og derefter klikker på “Tilføj pipeline“.

Herefter vil du blive bedt om at give din pipeline et navn og tilføje de forskellige trin, du tidligere har defineret. Du kan nu tilføje leads til de forskellige stadier.

Trin 3: Tilføj automatiseringer til din pipeline

Din pipeline er nu oprettet, og nu har du mulighed for at tilføje automatiseringer til hvert trin.

“Automatiseringer” er regler, der udføres automatisk, når en kontakt bevæger sig fra et trin til det næste. Eksempler på automatiseringer:

  • Sende en opfølgnings-e-mail til et lead
  • Påbegynde et e-mail flow
  • Fremsende en kontrakt
  • Planlægge et møde eller oprette en opgave til en medarbejder
  • Tilføje “Point” til din kontakt (dette hedder Lead Scoring, hvilket du vil høre mere om i et senere indlæg)
  • Tilføje kontakten til dit faktureringssystem
Trin 4: Brug rapporter til at optimere din pipeline

En fordel ved at bruge en pipeline aktivt er, at du får en bedre forståelse af, hvor dine leads befinder sig i salgsprocessen. Dette hjælper dig med at fokusere din salgstid, og arbejde med de “varmeste” leads først.

Ved at arbejde med pipelines i Active Campaign får du indbyggede rapporter, der viser dig:

  • Hvor mange kontakter der befinder sig i et givent stadie
  • Værdien af din pipeline
  • Du kan endda få et estimat på, hvor lang tid det tager et lead at bevæge sig fra et trin til det næste (det kræver dog historik og data)

Du kan med fordel bruge rapporterne til at analysere, hvordan du kan optimere din pipeline og øge effektiviteten og produktiviteten i din salgsproces.

Konklusion
En pipeline i Active Campaign vil hjælpe dig med at organisere og automatisere din salgsproces, hvilket vil føre et mere effektivt salg. Du vil øge din produktivitet ved at fokusere dine indsatser på de vigtigste leads, samtidig med at du sikrer en ensartet kundeoplevelse.
14 dages gratis prøve periode
Prøv Active Campaigns funktionaliteter indenfor indenfor CRM, pipeline styring og E-mail automation med en gratis prøveperiode på 14 dage: Klik på dette link, opret din konto og kom i gang med det samme.

Indlægget er udarbejdet af:

Frederik Fæster
Senior Online Marketing Manager
Automation People A/S