fbpx Skip to content

Nyttig viden om webinar

Hvad er et webinar?

Et webinar kan både være live, eller optaget. Det første kan være hvor du møder en foredragsholder eller en gruppe direkte på internettet. Du ser selve præsentationen på din skærm, smartphone eller Ipad. Under et live webinar kan du som oftest stille spørgsmål som oplægsholderen kan tage op direkte undervejs.

Et on-demand webinar, er et optaget webinar hvor oplægsholderen har optaget det bedste fra flere præsentationer. De har fjernet de værste lyde eller redigeret småfejl væk. Et on-demand webinar har desuden den fordel at du kan se det når det passer dig. Årsagen til at det ikke bare er det samme som en film, er at du stadig kan interagere med oplægsholderen. Dette kan gøres via en Q& A eller en forsinket chatfunktion.

 
Film om webinar

Film om webinarer

 
Hvad bruges webinarer til?

Webinarer er oplagte til mere videnstung information eller salg af ydelser hvor du skal være mere koncentreret.

Et webinar kan tage 40 min – 2 timer (!) . Da der kan foretages interaktioner imellem brugeren og oplægsholderen er det en fordelagtig måde at lave præsentationer. Dette gøres udfra begrebet: “1 til mange”. Mange webinarer kan med fordel kombineres med Marketing Automation, idet brugeren får den service og viden om hvad der kommer til at foregå på webinaret. De får desuden information om hvordan de skal agere under præsentationen og hvad der kommer ske efter præsentationen.

 
Hvad går galt med webinarer?

Webinarer er stadig for ny for mange, men kan med Google Hangout hurtigt blive et tidsbesparende og gratis værktøj. Det kan bruges til såvel kunderservice, salgs- og undervisningsmæssigt.

Idet der kan være over 100 deltagere på et webinar (eller tusinder) , kan teknikken drille for oplægsholderen. De skal have et webinarsystem og servere der er stærke nok til at kunne bære det antal brugere. Oplægsholderen skal desuden også være trænet i at holde præsentationer da brugerene stiller krav under præsentationen. Oplægsholderen registrerer måske ikke 20+ personer kan stille spørgsmål under live-præsentationen. Brugerne selv kan også, hvis de ikke er blevet forberedt via en  emailsekvens have flere tekniske spørgsmål inden og under præsentationen. Dette kan distrahere oplægsholderen under præsentationen.

 
Hvordan anbefaler Automation People et webinar?

Automation People anbefaler at du har et emne der er relevant for modtageren. Du har introduceret modtageren for hvad emnet er og du er forberedt på at modtage spørgsmål fra brugeren under en Q & A til slut i dit program.

Vi anbefaler at du, såfremt du ikke er en trænet vært, optager webinaret før du kaster dig ud i live-webinarer.

  1. Uddan dine brugere, før webinaret starter  (sluk, devices, apps, Facebook osv.)
  2. Hav en klar strategi for dit webinar og hav ét budskab.
  3. Hav et klar mål med dit webinar.
 
Hvordan du får flere på dit webinar

Du kan kun undervise, eller sælge til deltagere, det vigtigste er derfor at få flere tilmeldte og flere at de tilmeldte til at komme frem til dit webinar. Du kan læse mere om hvordan Marketing Automation kan få flere på dit webinar i indlægget om : Marketing Automation er ikke nyhedsbreve

Vi har desuden lavet en webinar, hvor du kan regne ud hvor meget det vil koste dig at få deltagere på dine præsentationer:

Du kan se metoden du undervise og sælge til dine kunder i vores webinar.

Hvis du allerede laver webinarer idag, eller har brug for at forbedre dit salg via webinarer har vi et 8 ugers forløb hvor du får en 100% totaltbygget webinarfunnel klar til din virksomhed.

Tilbage til bloggen om Marketing Automation

Til Automation Peoples forside